Dag 4 - Reisverslag uit Dvorets, Oekraïne van oekraine2016 - WaarBenJij.nu Dag 4 - Reisverslag uit Dvorets, Oekraïne van oekraine2016 - WaarBenJij.nu

Dag 4

21 Juli 2016 | Oekraïne, Dvorets

’s Ochtends hadden we om 9 uur het ontbijt. Het was niet iedereen gelukt om om 9 uur aan tafel te zitten omdat de vorige dagen best vermoeiend waren geweest. Er waren corveeroosters gemaakt zodat iedereen na het eten wat te doen had. Toen de corvee bijna klaar was gingen er al een paar mensen naar het huis om te kijken hoeveel en wat er moest gebeuren met bouwen. Er moet echt nog veel gebeuren en daarom waren er ’s middags gelijk al mensen begonnen. Het was namelijk de bedoeling om alleen het dak van het huis te vervangen, maar nu is gebleken dat de muren eigenlijk ook bijna omvallen. Het huis is zelfs niet gefundeerd maar op het zand gebouwd. Daarom wordt het dak van het huis nu op palen gebouwd, zodat er zo muren omheen gebouwd kunnen worden als daar in de toekomt een keer geld en gelegenheid voor komt. Daar hebben wij nu namelijk niet genoeg tijd voor.
Toen we de oprit van het huis weer opreden omdat we klaar waren met kijken, reden de anderen de oprit af om boodschappen te doen in Zhytomyr. Zij gingen hier naar een groot winkelcentrum waar ze boodschappen voor het diner gingen doen. De mevrouw bij de kassa vond het erg moeilijk om broodjes te tellen en het winkelwagentje mochten we gewoon op de parkeerplaats laten staan. Tussendoor gingen we even Maccen om onze Wifi-verslaving te voeden en op de terugweg gingen we naar het dorpje Volytsya om een paar boodschappen te doen. Bloemen wegbrengen van een Nederlandse mama wiens in Oekraine wonende zoon zoveel jaar getrouwd was –bloemen zijn hier superluxe maar voor ons heel goedkoop!-, aardappels halen en eigenlijk wilden we ook nog druiven maar die waren op. Helaas. Pindakaas. Want ze zijn hier heel erg verschrikkelijk lekker. Veel lekkerder dan die neppe halfrijpe zure druiven in Nederland. Moet je je voorstellen: grote, zoete, ronde, witte druiven. En die gingen aan onze neus voorbij. Was erg jammer. En we reden ook nog bijna de bodem van de auto kapot op de gatenweg. Maar het was wel leuk om even door een echt Oekraïens dorpje te rijden. De armoede werd ook alweer veel zichtbaarder dan wanneer je op de snelweg rijdt.
’s Avonds hadden we een verrassend lekkere maaltijd. We aten gekookte aardappels, maar die teleurstelling veranderede al snel in grote blijdschap toen bleek hoe lekker die zijn. Daarna deden we onze klusjes en gingen we leuke dingen doen. Dat was zo’n beetje dag 4 van onze reis.